„13 седмици“ на Кал Нюпорт: Как да се фокусираме върху истински важните неща

„13 седмици“ на Кал Нюпорт (преводач: Силвина Фурнаджиева, издателство Intense) предлага фундаментална система, представена под формата на дневен планер, чрез който лесно ще приоритизираме задачите си и ще се фокусираме върху истински важните неща.

Как някои от най-успешните хора на планетата, като Илън Мъск и Бил Гейтс, успяват да вършат толкова много работата? Отговорът е един – времевите блок схеми – метод за управление на времето с гарантирани резултати.

Използвайте силата на времевите блокове, за да се фокусирате върху истински важните неща в днешния свят, изпълнен с все повече разсейващи фактори.

Как някои от най-успешните хора на планетата, като Илън Мъск и Бил Гейтс, успяват да вършат толкова много работата? Отговорът е един – времевите блок схеми – метод за управление на времето с гарантирани резултати.

Питър Дракър и Бенджамин Франклин, доказали се като експерти по продуктивност, също са го прилагали. Основната идея е, че при силно ограниченото ни време списъците със задачи не вършат работа. Далеч по-ефикасно е да разделим работното и активното си време на блокове, посветени на конкретните дейности. По този начин по-лесно ще си осигурим часове за задълбочена работа, а незначителните задачки ще изпълняваме в спринтов режим. Времевите блокове ни дават възможност да се концентрираме върху една дейност в даден момент и да устояваме на разсейващите съблазни и настоятелните прекъсвания от имейла, социалните мрежи и безцелното сърфиране в интернет.

Вече петнайсет години Кал Нюпорт подчертава ползите от този метод. Сега за пръв път тази фундаментална система е представена под формата на дневен планер, чрез който лесно ще приоритизираме задачите си и ще се фокусираме върху истински важните неща.

В увода авторът разяснява основите на ефективното разпределение на времето. Следват страници, разделени на решетка, чрез която лесно ще съставяте дневните си графици и ще можете да ги адаптирате към променящите се обстоятелства. Тези дневни страници се допълват от седмични страници, включващи вдъхновяващи идеи за продуктивността, които ще ви мотивират да обмислете и планирате предстоящата седмица. В горната част на всяка страница има кутийка “денят е приключил” – отметката в нея отбелязва физическия и психическия финал на деня ви. Този ритуал е любим на привържениците на системата.

Кал Нюпорт е преподавател по компютърни науки в университета в Джорджтаун и автор на книги, преведени на над трийсет езика. Пише и статии за пресечната точка на дигиталните технологии и културата за New Yorker, WIRED и New York Times.

Подкастът му “Deep Questions” се радва на огромен интерес.

Всяка седмица пише статии за технологиите и продуктивността в блога си https://www.calnewport.com/blog/

По-долу четете откъс от книгата:

Разпределяне на времето в блокове и силата на този метод

Планерът „13 седмици“ прилага система за лична продуктивност, която усъвършенствах през последните петнайсет години. През това време тя ми помогна да стана доктор по компютърни науки в MIT1 и щатен професор в Джорджтаунския университет. Едновременно с това написах шест популярни книги, които бързо се превърнаха в бестселъри. Най-важното – и това, което според мен най-много отличава системата ми от всяка друга, – направих всичко това, като рядко работех след 17.30 ч. Вечерите ми трябваше да бъдат свободни за боричкане с трите ми дечица. Това се случи благодарение на системата ми за продуктивност, а планерът, който държите в ръце, ще ви помогне да я приложите в своя професионален живот.Както ще научите от подробните инструкции по-нататък, в сърцевината на моята система е проста, но мощна стратегия, наречена разпределяне на времето в блокове. Повечето хора подхождат към ежедневната си работа, като се опитват да отметнат задачи от списък в кратките отрязъци от време между участията в срещи и отговорите на имейли и съобщения. За разлика от този подход, разпределянето на времето в блокове изисква от вас да установите предварително как искате да прекарате всяка минута от деня си. Вместо да се опитвате да бъдете „продуктивни“ по принцип, разбивате времето си на блокове и определяте всеки от тях за извършването на определена работа. Това критично преминаване от управление на задачи към управление на времето може значително да увеличи количеството полезна работа, която свършвате. Също така се сдобивате с усещане за контрол над графика си, което намалява тревожността ви.Аз не съм измислил разпределянето във времеви блокове. Още когато хората са започвали да мислят сериозно за личната продуктивност, са изтъквали предимствата на тази стратегия. В своята автобиография Бенджамин Франклин обяснява: „Всяка част от моята работа трябва да си има отделено за нея време“. След това дава примерен график, който разделя будните му часове на блокове, всеки от които е посветен на различна продуктивна дейност. В класиката си от 1967 г. „Ефективният ръководител“1 – една от първите книги за лична продуктивност, писани някога – Питър Дракър потвърждава отдадеността на Франклин към управление на време, а не на задачи. „По мои наблюдения, ефективните ръководители не започват със задачите си, а с времето си“ – пише той. По-скорошна статия в популярен уебсайт за кариерно развитие твърди, че и Бил Гейтс, и Илън Мъск ползват вариации на разпределянето във времеви блокове, за да си помогнат с „чудовищното“ ниво на постижения, което имат. С други думи, тази техника от години се използва много успешно от сериозните привърженици на темата за продуктивността.Този планер ще ви помогне да последвате техните стъпки, като ви даде инструментите, необходими, за да разработите и приложите свои собствени ефективни времеви блокове. Това, което няма да намерите тук, е заместител на календара ви. Предполагам, че вече управлявате срещите си другаде, например в споделен дигитален календар, какъвто все повече организации изискват от служителите си да използват. Макар че ще копирате събития от календара си в дневните си блокове от време, планерът не е техният постоянен дом.Този планер не ви дава място за постоянно съхранение на всички различни задачи и задължения, за които носите отговорност. Съвременният човек, който се занимава с умствен труд, е натоварен със стотици отговорности във всеки момент; просто не е практично да ги съхранява в хартиена тетрадка, която заменя няколко пъти годишно. Когато използвате този планер, ще копирате избрани задачи от системата, която ползвате обичайно в работата си, но както и със срещите, това няма да бъде основното място, в което ще ги съхранявате. Вместо това, планерът за разпределяне на времето в блокове се фокусира върху конкретна цел: да извлечете максимума от времето и вниманието, които имате на разположение за работа всеки ден. Вече знаете какво трябва да правите. Този планер ще ви помогне да вършите повече и да работите по-целенасочено, отколкото сте мислили за възможно досега. Но стига предисловия. Да се потопим в подробностите и да разберем как точно действа системата.

Можете да поръчате „13 седмици“ на Кал Нюпорт ТУК.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.