„Анселм“ на Вим Вендерс тръгва по кината на 5 април

Експресивният кинопортрет „Анселм“, който се увенча с наградата за най-добър документален филм на Синелибри 2023, тръгва в разпространение в цялата страна от 5 април. Режисьор на тази омагьосваща творба, която посвещава зрителя в изкуството на художника визионер Анселм Кифер, е самият Вим Вендерс.

Анселм Кифер е сред най-ярките и безкомпромисни визуални артисти на нашето време. Разказът на Вендерс размива границата между филм и живопис и предлага на зрителя уникално кинематографично изживяване, което се гмурка дълбоко в работите на твореца.

„Анселм“ е вълнуващ, наситен с благоговение портрет, който преплита миналото и настоящето на художника и осветлява източниците на вдъхновение, допринесли за формирането на неговата артистична вселена. Създателят на картини, фотографии, скулптури, колосални инсталации и илюстровани книжни артефакти е всепризнат талант, но в някои кръгове е критикуван заради своята свръхангажираност с теми като германския фашизъм и Холокоста, зад което прозира любовта му към поезията на Паул Целан. Гневните, страстни и обсебващи образи на Кифер се дължат донякъде на мрачното минало на Германия, а филмът на Вендерс внушава, че именно в руините от 1945-а, годината на раждане на художника, следва да се търси семето на вдъхновението. Като се уповава отчасти на архивен материал от интервюта, филмът показва работата на Кифер в цялото ѝ монументално величие, с характерния за твореца иконоборчески и трансгресивен маниер.

Вим Вендерс за творчеството на Анселм Кифер: „Няма начин да го опиша, творчеството му не позволява тълкувания… Той е човек, който не се страхува да рисува нищо. Той може да рисува вселената, може да рисува математически формули, може да рисува история, митове, биология, алхимия. Той не се страхува от каквото и да е човешко знание, всичко може да превърне в живопис или скулптура.“

С участието на
: Анселм Кифер, Даниел Кифер, Антон Вендерс и др.

НАГРАДИ И НОМИНАЦИИ:

2023 Номинация за наградa „Златно око“ от кинофестивала в Кан

2023 Награда на публиката от Международния филмов фестивал в Санта Фе

2023 Награда Синелибри за най-добър документален филм

2023 Изборът на критиците: номинация за най-добра кинематография

2024 Награда от Международната асоциация на документалистите за най-добра музика

2024 Номинация от Международната асоциация на документалистите за най-добра кинематография

2024 Награда COFCA за най-добър документален филм на Асоциацията на филмовите критици Columbus

2024 Номинации Cinema Eye Honors: за режисура, кинематография и оригинална музика

„Незабравимите образи на все още пресните от войната разрушения в немското селце Донауешинген, в което израства Кифер, се запечатват в съзнанието му и по-късно оформят този конфронтационно-трансгресивен и сатиричен дух, в който Кифер създава творбите си. Фотографската поредица Besetzungen, която прави по време на следването си през 70-те години, имитирайки Хитлеровия жест пред различни пейзажни пространства (за което впоследствие е обвинен в проява на неонацизъм), преди всичко е акт на напомняне за онази тъмна част от историята, която е потулена поради чувство на срам и вина. „Но всеки атом още е там“, твърди Кифер, докато рисува онези огромни черни пейзажи, питайки се „как иначе бих могъл да изобразя нива, по която някога са минавали танкове и са експлодирали бомби?“.

Калина Николова, „Литературен вестник“, ноември 2023 г.

Филмът се разпространява с подкрепата на German Films.

Филмът се разпространява с подкрепата на Програма „Творческа Европа“ — МЕДИА на ЕС и ИА „Национален филмов център“.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *