КнигиОткъси

Четем „Клеопатра“ от Алберто Анджела

На 15 април Алберто Анджела се завръща в българските книжарници със заглавието „Клеопатра. Царицата, която предизвика Рим и покори вечността“ (превод: Толя Радева, 488 стр., цена: 26 лв., издателство Колибри). Възхитителната корица е дело на Стефан Касъров.

Преди повече от 2000 години, в сурови времена на мъжко господство, една млада жена успява да се наложи като фактор на античната геополитическа сцена. Коя е Клеопатра и как го постига? 

Тази книга се фокусира именно върху един ключов преход в историята. В частност върху четиринайсет години, от март 44 г. пр. Xр. до август 30 г. пр. Xр. Разказът започва с шест големи имена, свързани с властта – Цезар, Касий, Брут, Марк Антоний, Октавиан и Клеопатра, – а накрая остава само едно, Октавиан. Точно той, вече без съперници, ще има после времето и мъдростта да положи основите на една от най-великите империи на всички времена – Римската. Въпросът е: колко важна е била ролята на Клеопатра, за да се открие пътят на този процес и косвено да се даде възможност на Октавиан да остане еднолично на власт? Много, както ще видите. Защото Клеопатра е не само пленителна жена и царица с голямо умение в управлението на властта, а и невероятен „катализатор“ на историята. Египетската царица, покорила двама от най-славните мъже на своята епоха, далеч не се вмества в опростителския шаблон на красива и пагубна прелъстителка. С таланта си на държавник и стратег, с дързостта и решимостта си, със своята култура и ерудиция и с тайните си оръжия на неустоимо омайна жена тя съумява да изведе страната си от изтощителните вътрешни борби към експанзия и разцвет.

Алберто Анджела (р. 1962 г.) е италиански археолог, антрополог, журналист, документалист и блестящ популяризатор. От дете обикаля света с баща си, известния телевизионен журналист Пиеро Анджела, научава няколко европейски езика и придобива огромна космополитна култура. Автор е – съвместно с баща си и самостоятелно – на десетина научнопопулярни труда, сътрудничи на вестниците „Ла Стампа“, „Айроне“, „Епока“, води предаването „Одисей“ по италианската телевизия RAI. Стилът на Анджела примирява три жанра: археологическата монография (заради съдържанието), популярното четиво (заради стила) и романа заради живописно пресъздадените нрави и усета за духа и атмосферата в древния свят. В един преломен момент в древността фигурата на Клеопатра, съизмерима с тази на Елизабет І в Англия, се превръща в „катализатор” на историята и оказва неизмеримо влияние на събитията, предопределили бъдещето на западния свят и дори нашия живот днес. Ето защо авторът на „Един ден в Древен Рим“ и „Трите дни на Помпей“ й посвещава поредната си увлекателна книга.

По-долу четете откъс от книгата на Алберто Анджела – „Клеопатра“

Царицата, която предизвика Рим и покори вечността

ПРЕДИСЛОВИЕ 

Клеопатра е име, което извиква у всеки от нас ясни картини и атмосфера. В съзнанието ни мигом се явява образът на много красива, умна и елегантна жена с дълбок поглед и бликаща чувственост. Веднага ни обгръща магията на Древния Египет и обаянието на Рим. Автоматично свързваме това име с Цезар и Марк Антоний в две от най-големите любовни истории на всички времена… Малко фигури от миналото са способни да пробудят у нас толкова силни усещания, при все че са живели в най-далечна епоха, по-точно преди повече от 2000 години. 

Но как е станало? Как е успяла тази дребничка и сама жена в древния свят на мъжко господство да изведе Египетското царство до една от най-големите му експанзии на всички времена и да се превърне в една от най-ярките звезди в историята? Тук съм се опитал да дам отговор на този въпрос. 

Опитах се да открия коя в действителност е била Клеопатра, как е съумяла да прелъсти и покори някои от най-великите мъже на Рим, като Цезар и Марк Антоний, и откъде произтича голямата ѝ стратегическа вещина в областта на геополитиката. 

Ще се очертае, ще видите, фигурата на невероятно модерна жена. Много различна от представите ни. Именно тази „модерност“ на Клеопатра ѝ е позволила да се открои властно в древната история. По всяка вероятност и днес тя би оставила следа в политиката, икономиката или висшите финанси. Но е живяла преди повече от 2000 години – и е оказала определящо влияние върху своя свят. 

Един от стремежите, довели до написването на тази книга, бе желанието ми да разбера каква тежест е имала нейната фигура в онзи преломен момент от древността. Действително на никого не убягва, че тази царица е живяла в периода на преход между две велики цивилизации, Древния Египет и Рим. Нещо повече: тя е присъствала точно в дните, когато е свършвала завинаги дългата история на египетските царства с техните фараони и с принципàта на Октавиан е започнала ерата на Римската империя. Бих могъл да обобщя епохата и живота на Клеопатра в няколко думи: залезът на едно царство и изгревът на една империя. 

Тази книга се фокусира именно върху един ключов преход в историята. В частност върху четиринайсет години, от март 44 г. пр. Xр. до август 30 г. пр. Xр. Изненадващо е да открием колко значими за древността и за историята на Запада са се оказали тези няколко години. Наистина нашият разказ започва с шест големи имена, свързани с властта – Цезар, Касий, Брут, Марк Антоний, Октавиан и Клеопатра, – а накрая остава само едно, Октавиан. Точно той, вече без съперници, ще има после времето и мъдростта да положи основите на една от най-великите империи на всички времена – Римската.

Въпросът е: колко важна е била ролята на Клеопатра, за да се открие пътят на този процес и косвено да се даде възможност на Октавиан да остане еднолично на власт? Много, както ще видите. Защото Клеопатра е не само пленителна жена и царица с голямо умение в управлението на властта, а и невероятен „катализатор“ на историята. Пътешествието, на което ще се отправите в тези страници, ще се разгърне на необикновения фон на класическата древност, съставен от пейзажите на три континента: Европа, Азия, Африка. От Нил до планинските простори на Армения, от палатите на Клеопатра до дома на Цезар, от Александрийския фар до римския Сенат, от бреговете на Гърция до безводната шир на Близкия изток – ще изминете хиляди километри, прекосявайки неведнъж Средиземно море. Ще присъствате на големи морски сражения и яростни сухоземни битки, ще изследвате пищния дворец на Клеопатра в Александрия и резиденциите на властта в Рим, като всичко ще бъде разказано в повествователен стил, замислен именно за да ви създаде усещането, че пристъпвате из тогавашните места в атмосферата на епохата. 

За да се осъществи това пътуване, беше нужно задълбочено проучване на значително количество материали и извори: от студиите на съвременни историци, експерти и изследователи, през текстовете на античните автори, до описанията на археологическите открития. Не е лесно да се направи цялостна възстановка на фактите и местата, за които ще прочетете. След повече от 2000 години често можем да се основаваме само на свидетелствата и съчиненията на древните. С всички ограничения, които те понякога предполагат – защото трябва да съзнаваме, че някои са враждебни към Клеопатра и Марк Антоний или пропити с пропаганда в полза на Октавиан и против царицата. А и в тях много епизоди от миналото са осеяни с празноти или дори не са споменати. 

Трябва да добавим също, че не можем да знаем със сигурност как е изглеждала средата, в която са се движели Клеопатра, Цезар и Марк Антоний, защото тя като цяло вече не съществува. Трапезите, облеклата, мраморът, дворците са изчезнали, легендарният фар е рухнал, цели градове са заличени: Александрия на Клеопатра е разрушена през вековете и днес на нейно място се издигат съвременни сгради, няма я и Антиохия, някога трети най-голям град на Средиземноморието. За сравнение: все едно след 2000 години да са изчезнали Париж, Франкфурт, Лондон, Ню Йорк или Вашингтон и хората да се питат какви са били, изхождайки от текстове и описания. 

Не познаваме дори истинския лик на Клеопатра… 

Тогава как да постъпим? Да възприемем единствения възможен подход. Ако реалността вече я няма, може да се направят правдоподобни възстановки, като се основаваме на нашите знания за миналото, на археологическите данни и се допитваме до съвременните историци. Всяка „романизирана“ част от тази книга се базира на внимателна историческа възстановка на местата и обичаите, присъщи на епохата. 

Повествователният стил допринася да се „даде живот“ на живяната история, застинала, често разпокъсано, в ценните текстове от древността, стига всичко да бъде изпълнено стриктно или – при липса на сведения – колкото е възможно по-достоверно. 

Още по-трудно беше да се опишат душевните състояния на Клеопатра, Цезар, Антоний или Октавиан. Понякога те са предадени от античните източници, друг път обаче – не, и тогава се налагаше сцената да се разкаже, като се подчертае, че във всеки случай става дума за пресъздаване, възможно най-правдоподобно, но все пак само хипотеза. Наистина, по мое мнение няма друг начин да присъстваме редом с участниците в момента, когато се ражда Историята. Съществуват много книги по древна история и те са безценни неизчерпаеми извори на сведения, данни и цитати. Но често се оказват твърде сухи, защото им липсва „живот“. Историята е и разказ. Възможно ли е да се свържат историческите сведения със стила на разказ? Да се съчетае удоволствието от четенето на роман със строгостта на „академичен“ текст? Аз мисля, че да, и с тази моя книга поисках да направя нещо различно: да дам живот на историята и да осъществя едно произведение, което може да поднесе информацията в друг стил, така че да се нареди – положително не и да ги измести – до класическите томове по древна история. Ако има грешки, поемам цялата отговорност за тях. Но възможността да се озовем до Клеопатра в ключовите моменти от древната история не беше за изпускане… 

Приятно четене! 

Алберто Анджела

Можете да поръчате книгата ТУК.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *